حسابداران و انتخابات

حسابداران و انتخابات

غلامحسین دوانی

حسابدار رسمی

براساس اخبار تارنمای جامعه حسابداران رسمی، مجمع عمومی جامعه حسابداران رسمی ایران در مردادماه مورخ 23/5/1392 با دستور جلسه انتخاب اعضای شورایعالی جامعه برگزار خواهد شد. این پنجمین انتخابات شورایعالی جامعه میباشد لذا نگاهی به عملکرد شورایعالی جامعه میتواند رهنمود اعضاء در انتخاب کاندیداهای جدید شورایعالی باشد. بدیهی است از آنجا که جامعه حسابداران یک نهاد حرفه‌ای است لذا کاندیداها قاعدتاً در چارچوب برنامه اعلام شده و توانمندی‌های شخصی و شهرت و اعتبار حرفه‌ای باید قادر به کسب آراء باشند خوشبختانه در انتخابات شورایعالی جامعه موضوع یارانه و مبلغ آن تاثیر خاصی در روند انتخابات نخواهد داشت زیرا تا آنجاکه سوابق و مستندات نشان میدهد اعضای جامعه حسابداران بدون استفاده از یارانه هم قادر به تامین معیشت زندگی خود میباشد اما حکایت ورود به عملکرد اعضای شورایعالی چه در ادوار گذشته و چه در دوره فعلی نشان میدهد علیرغم تند و تیز بودن اعضای شورایعالی و خط و نشان کشیدن! متاسفانه جامعه حسابداران رسمی همه سنگرهای حرفه‌ای را یکی پس از دیگری از دست داده بطوریکه امروزه عملاً سازمان بورس، سازمان مالیاتی و ... حرفه فعالیت حسابرسی کشور را به دست گرفته و تداوم فعالیت موسسات حسابرسی حتی در مورد شرکت‌های غیربورسی هم جای تردید دارد. ویژگی انتخابات این دوره در آن است که بعلت تغییر اساسنامه بسیاری از اعضای فعلی و همچنین چهره‌های شاخص حسابداری بعلت محدودیت دوره‌ای قادر به کاندیداتوری مجدد نیستند لذا جامعه با کاندیداهایی مواجه خواهد شد که شاید برای نخستین بار مطرح می‌شوند.

جامعه حسابداران رسمی یک نهاد حرفه‌ای غیردولتی ( با شک و تردید فراوان) می‌باشد که وظیفه آن در چارچوب اساسنامه جامعه حسابداران و ماده واحده "استفاده از خدمات تخصصی حسابداران ذیصلاح و " همچنین سایر قوانین و مقررات موضوعه تعریف که مبانی آن روشنگری در بخش حسابداری می‌باشد. متاسفانه بدلیل عدم تفاهم و تعامل فیمابین اعضای جامعه از یکطرف و جامعه و سایر نهادهای اثرگذار حرفه‌ای نظیر سازمان حسابرسی، انجمن حسابداران خبره ایران، انجمن حسابداری ایران و دیوان محاسبات، از طرف دیگر موضوع انتخابات ابزاری جهت رقابت این نهادها در حوزه حرفه حسابرسی تبدیل شده در حالیکه با نگاهی به فعالیت جامعه و نقش اعضای شورایعالی قاعدتاً نباید منافع خاصی برای اعضای شورایعالی متصور بود! که موضوع رقابت انتخاباتی آن مشابه سایر انتخابات باشد. اما با کمال تاسف باید گفت که انتخابات در این نهاد حرفه‌ای غیراقتصادی نیز مشابه همه نهادهای دیگر نه تنها اقتصادی و منفعت‌بردار شده که برخی عملاً برای راهیابی به شورایعالی از هیچ اقدام نیز حرفه‌ای درگذشته خودداری نکرده‌اند!! از هم اکنون میتوان به خوانندگان روزنامه‌های اقتصادی نوید داد که منبعد همه روزه شاهد انواع و اقسام مقالات انتخاباتی در قالب نقد قانون مالیاتها، نقد یارانه‌ها، نقد اساسنامه جامعه و ... خواهند بود. البته این خود یک مزیت نسبی برای روزنامه‌های اقتصادی است که با "فوران مقاله" مواجه شوند اما یک لحظه درنگ کنیم و منافع حرفه‌ای جامعه را مدنظر قرار دهیم. از یکطرف بدرستی در لایحه اصلاحیه قانون مالیاتها موضوع حسابرسی مالیاتی (که عملاً به شکل دکانی پر زرق و برق برای عده‌ای درآمده بود) منتفی گردیده و از طرف دیگر حضور حسابرسان در بازار سرمایه دچار موانع عدیده‌ای شده که برخی از آنها بعنوان الزامات بازار و برخی دیگر سلیقه افرادی است که در مسند قدرت تصور می‌کنند قدرت خود را در صدور بخشنامه‌های خارج از حیطه حسابرسی و اعمال نظارتهای بی‌جا اعمال نمایند. متاسفانه بعلت پراکندگی حسابداران رسمی و تشتت آراء و کج سلیقگی و تکیه بر "منافع موسسه‌ای" عملاً جامعه حسابداران دارای وحدت رویه مشخصی در قبال منافع اعضای جامعه نبوده و ظاهراً اوضاع و احوال جدید و معضلات حرفه‌ای دست بدست هم داده و باری‌بهرجهت رفتار میشود و علیرغم همه ادعاهائی که می‌شود آخر و عاقبت آنچه ظاهر می‌شود "نظارت و نظارت و بی‌نظارتی" بر نظارت می‌باشد. بخود آئیم و بعنوان "نهاد امین ملت" ارج و قرب حرفه را پاس داریم و با انتخاب کاندیداهای شایسته و صرفاً با اتکای به شایسته سالاری و نه حمایت از این یا آن فرد و گروه، نمایندگان واقعی جامعه را روانه شورایعالی نمائیم. تجربه چهار دوره گذشته نشان داده که هر چقدر هم که از حرفه و حرفه‌ای بودن گفته شود، سرانجام باید همچون سایر انتخابات گروه‌بندی خاصی پیرامون این و آن کاندید بوجود آید اما چه بهتر که قبل از گروه ‌بندی برنامه و یا علت حضور کاندیداها در شواریعالی بصورت مکتوب و مشخص بیان شود اما فراموش نکنیم که در جامعه حرفه‌ای دیگر "تکلیف و خواب‌نما شدن" موضوعیت ندارد لذا باید برای انتخاب کردن و انتخاب شدن یک معیار اصولی برگزینیم و به سئوالاتی نظیر "توسعه و اعتدای حرفه حسابرسی از چه طریق" ،

"حمایت از منافع حرفه حسابداری و حسابرسی به چه طریق"،

"برنامه سه ساله ما چه می‌باشد"،

"در قبال نظارت نهادهای غیرمسئول بر حرفه حسابرسی چه اقدامی خواهیم کرد."

پاسخ دهیم تا اعضای جامعه بتوانند بدرستی شایسته ترین کاندیداهائی که حاضر به دفاع از منافع حرفه‌ای (و نه منافع صنفی) در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و شفاف‌سازی هستند را برگزینند.

بدیهی است از اشخاصی که در صدور گزارشات حسابرسی و حسابرسی مالیاتی مشکل داشته و یا دارند و آنانی که پشت پرده آگهی‌های تجارتی حسابرسی روزنامه همشهری هستند انتظار نمی‌رود کاندیدا شوند که در اینصورت باید پاسخگوی اعمال غیرحرفه‌ای خود نیز باشند. مضافاً بر آنکه دوستانی که خود بیش از سایرین می‌دانند فاقد توانائی حرفه‌ای و ویژگی‌های عضو جامعه که همانا "سخنوری حرفه‌ای، پایگاه اجتماعی حرفه‌ای، قدرت تفهیم منافع و مختصات حرفه به جامعه، قدرت تعامل با نهادهای اثرگذار برحرفه، توانائی دفاع از حرفه حتی در صورت برخورد با برخی منافع حقیر سایر اعضاء... با جسارت حرفه‌ای میدان را به اعضائی واگذار کنند که دارای ویژگی‌های فوق باشند تا اعضای شورایعالی با رای بالا دارای اعتماد به نفس حرفه‌ای و اجتماعی در اعتلای حرفه کوشا باشند.

 

/ 0 نظر / 45 بازدید